ReSet Mindset – Valer Hancaș 

ReSet Mindset – Valer Hancaș

Suntem constant pe fugă, mai ceva ca piloții de curse care vor să atingă finish-ul pe prima poziție. Mai ales de sărbători. Viața noastră a devenit un consum permanent și o spun cu tristețe. Suntem din ce în ce mai puțin conștienți de cât de prețioase sunt resursele pe care le avem, de la cele naturale, materiale, până la timpul nostru, pe care îl tranzacționăm zilnic, uneori fără să îi mai recunoaștem semnificația.

De aceste sărbători, vă propun să mutăm paradigma de la ,,a avea”, la ,,a fi”. De la a consuma, la a crea. Timp, experiențe cu cei dragi. De la centrare pe sine, la a fi mai conștienți de impactul pe care îl avem în jur.
Cum am reușit să transformăm viețile noastre de zi cu zi într-un curent de consum excesiv?
Excesul este un aspect care ne preocupă astăzi mai mult ca niciodată. Și nu este doar o coincidență faptul că deschidem un dialog despre asta acum, de sărbători, când consumul este direct proporțional cu preparatele de pe masa de Crăciun.
La Kaufland, am făcut de curând un exercițiu. Am lansat un demers curajos împotriva risipei și comportamentului excesiv de irosire. Sunt bucuros că după 3 luni, ne-am uitat în urmă și am văzut deja rezultate: oamenii sunt receptivi la modele sustenabile, atunci când le promovezi.

Concret, am lansat un program dedicat limitării risipei de pungi de unică folosință, cu alternative în magazin, introducerea unor soluții mai bune pentru mediu, dar și elemente de încurajare a schimbării de obiceiuri și o componentă puternică de educare. Am încurajat clienții să folosească cât mai puține pungi, în mod responsabil și să fie pe deplin conștienți de consumul de plastic.
Mai ales cel de unică folosință, care e cel mai periculos – și a cărui eliminare a devenit prioritate zero pentru Kaufland. Din cauză că nu sunt rezistente, pungile subțiri de unică folosință, cum sunt cele de la legume-fructe, devin deșeu mai repede și mai des și de aceea au un impact mai mare asupra mediului. 89% din pungile de unică folosință sunt utilizate doar o singură dată și apoi sunt aruncate în natură.Error! Bookmark not defined. Un european utilizează, în medie, 200 de pungi de unică folosință într-un an. 90% sunt subțiri.1
Suntem în hiperconsum și dacă nu ne schimbăm cu toții, devenind mai conștienți, efectele negative la nivel global vor crește.

Când am demarat campania la Kaufland, tocmai citisem ceva care m-a pus pe gânduri. Întreaga umanitate cântărește astăzi mai puțin decât toată masa de plastic produsă la nivel global.2. Asistăm la o schimbare a paradigmei. Plasticul începe să ne consume pe noi. Planeta. Mediul. Stilul de viață. E nevoie mai mult decât oricând să restabilim „relația” cu plasticul.

E nevoie să forțăm schimbarea obiceiului de risipă. Pungile noastre de la legume fructe sunt biodegradabile, dar au de acum și un preț, ca element de blocaj, pentru a descuraja irosirea lor și a nu mai fi percepute fără valoare și utilizate excesiv. Fiindcă au fost oferite în mod gratuit atâta timp, ne-am consolidat obiceiul de a le irosi și le considerăm inofensive. Generăm foarte multe deșeuri și e timpul să ne schimbăm obiceiurile la cumpărături. În schimb, încurajăm clienții să folosească alternative reutilizabile, gratuite: să vină cu sacoșa de acasă. Să nu folosească deloc pungi la legume fructe. Se poate. Viitorul e format din soluții reutilizabile. Ele sunt cu adevărat eco-friendly. E nevoie să restabilim întreaga noastră relație cu consumul. E nevoie de un mind(re)set.

Nu e întâmplător că vorbim de consum în pragul sărbătorilor de iarnă. Știu că e ceva îndrăzneț să încurajezi comportamentele exemplare acum, în atmosfera belșugului de sărbători. Dar profit de acest moment, pentru că responsabilitatea, grija față de mediu, atenția la o lume curată nu trebuie să fie niciodată ocazionale, sezoniere, ci trebuie să devină obiceiuri înrădăcinate. Un stil de viață. Așa cum sunt acelea de a ne suna părinții des, de a îi vizita, de a petrece timp cu ei. Crăciunul nu ar trebui să fie singurul moment în care constatăm că avem nevoie să fim mai buni, dar poate fi un moment excelent în care să ne dăm seama ce ușor cădem în capcana consumului, a unui fenomen de „wasting” aproape fără precedent.

Trăim într-o lume în care e imposibil să nu consumăm sau să renunțăm integral la plastic. Când vin sărbătorile, ne e drag să avem de toate, ne place să ducem acasă bunătăți și să ne bucurăm de ele înconjurați de familie. Nu e nimic greșit în asta. Este neadecvat, însă, când după masa de Crăciun cantitatea de deșeuri generată devine mai înaltă decât bradul luminat de beculețe sau când ambalajele acoperă zâmbetele pe care le avem cu toții în așteptarea lui Moș Crăciun. Sărbătorile de iarnă se trăiesc, însă, cu sufletul, se petrec sub imperiul dorinței noastre de a dărui, iar cadouri nu înseamnă doar cutii imense, pungi gigantice care adăpostesc surprize de neuitat. Putem fi joviali de Crăciun, putem oferi în continuare cu aceeași dragoste, dar putem să o facem echilibrat, să punem măsură în pornirile de a consuma. Să punem, deci, măsură în toate, dar mai puțin în grija pentru ceea ce contează: pentru familie, pentru timp de calitate și pentru o lume cu mai puțin plastic.

1 http://www.europarl.europa.eu/news/ro/press-room/20150424IPR45708/deputatii-vor-sa-combata-utilizarea-nerationala-a-pungilor-de-plastic

2 Sursa: Earth Day Network, citat de Nielsen, iunie 2019 – EVOLVING SUSTAINABILITY

Fără comentarii

Lasă un comentariu